وبلاگ

با الفبای روسی آشنا شوید

الفبای روسی
زبان روسی

با الفبای روسی آشنا شوید

الفبای روسی

الفبای روسی از 33 حرف تشکیل شده است. این حروف شامل ده مصوت (a, e, ё, и, о, у, ы, э, ю, я)، 21 صامت و همچنین دو علامت دیگر (نشانه نرم ونشانه سخت) است. الفبای سیریلیک در الفبای روسی استفاده می شود. رونویسی آوایی حروف روسی به تلفظ کلمات روسی کمک می کند، اما نمی تواند تمام ظرافت ها را بازتولید کند. بهتر است الفبای روسی را به صورت صوتی تمرین کنید. در الفبای روسی حروفی وجود دارد که شبیه الفبای انگلیسی هستند و یکسان یا مشابه تلفظ می شوند، اما برخی تفاوت ها نیز بین آنها وجود دارد.

تمرین الفبای روسی:

حروف صدادار در الفبای روسی واضح تلفظ می شوند و حروف مصوت، کوتاه تر و ضعیف تر هستند. در زبان روسی هر حرف دقیقاً همانطور که نوشته می شود، خوانده می شود. به عنوان مثال، حرف “الف” همیشه به همین شکل نوشته می شود. اما در زبان انگلیسی به روش های مختلفی نوشته می شود. علاوه بر این، برخی از حروف مانند “M” به دو زبان روسی و انگلیسی به یک شکل نوشته می شوند. برخی از حروف انگلیسی و روسی یکسان به نظر می رسند، اما تلفظ متفاوتی دارند. به عنوان مثال، کاراکتر P در زبان روسی با R انگلیسی مطابقت دارد.

هنگام یادگیری الفبای روسی، صداهای زبان روسی را نیز یاد بگیرید، از طریق آموزش های مختلف ارائه شده مجازی و حضوری، می توانید صدای حروف را بشنوید و خواندن برخی از کلمات را یاد بگیرید. نوشتن و خواندن روسی را تمرین کنید. سعی کنید کلمات مشابه را در انگلیسی و روسی جستجو کنید. به عنوان مثال، کلمه “کامپیوتر” را می توان در روسی به صورت компьютер نوشت، اما اگر بخواهیم آن را به زبان انگلیسی، حرف به حرف بازنویسی کنیم، تبدیل به computer می شود.

الفبای روسی

تثبیت الفبای روسی:

با توجه به زبان و الفبای روسی، به گسترش دانش خود در این زمینه ادامه دهید. سعی کنید فیلم هایی را با صدای روسی و زیرنویس ایرانی یا انگلیسی تماشا کنید یا برعکس. دو فیلم Nightwatch و Daywatch برای شروع می توانند مناسب باشند. همچنین، سعی کنید برای خواندن مقاله های روسی به Rambler.ru بروید. از گوگل ترنسلیت برای پیدا کردن معنی کلماتی که نمی دانید استفاده کنید و سعی کنید آنها را یاد بگیرید. در جدول زیر حروف روسی و معادل انگلیسی آنها را بررسی می کنیم:

معادل فارسیمعادل انگلیسیحروف روسی
آaА  а
بbБ   б
وvВ   в
گ قgГ    г
دdД    д
یyeЕ    е
یوyoЁ   ё
ژzhЖ   ж
زzЗ    з
 ایiИ    и
 ی کوتاه مانند (ی)در واژه سرایyЙ    й
  کkК   к
  لlЛ    л
 مmМ   м
نnН    н
اُoО   о
پpП    п
رrР    р
سsС    с
تtТ     т
یوuУ    у
فfФ    ф
خkhХ    х
ت+سtsЦ    ц
چchЧ   ч
شshШ  ш
ش مشددshchЩ   щ
علامت سختی بدون تلفظЪ   ъ
علامت نرمی بدون تلفظЬ    ь
ییiЫ   ы
اِeЭ   э
یوyuЮ   ю
یاyaЯ   я

 جدول تشخیص حروف روسی با فارسی و انگلیسی

Х = ch (سعی کنید صدای “h” را با استفاده از همان ماهیچه هایی که برای صاف کردن گلوی خود استفاده می کنید در بیاورید، اما سعی کنید شبیه کسی نباشید که می خواهد تف کند(.

Ъ =) بدون صدا( آن را “علامت سخت” می نامند زیرا صامت قبل از خود را تقویت می کند.

Ь = )بدون صدا( به آن «نشانه نرم» می گویند زیرا حروف قبل از آن را نرم می کند. همانطور که آن را می خوانید، سعی کنید کمی نفس بکشید. بهترین راه برای یادگیری تلفظ صحیح حروف روسی این است که آن را مستقیماً از زبان کسی که روسی صحبت می کند یا مطالعه می کند، بشنوید.

الفبای روسی

الفبای روسی به ترتیب:

حروف بزرگ:

АБВГДЕЁЖЗИЙКЛМНОПРСТУФХЦЧШЩЪЫЬЭЮЯ

حروف کوچک: abvgdeёжзийклмнопрстуфхцчщъыьэюя

تقویت الفبای روسی:

برای به خاطر سپردن بهتر حروف مختلف الفبای روسی، از روش «فلش کارت» استفاده کنید. سعی کنید کتاب هایی با خط سیریلیک را حتما در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید. کلمات در زبان روسی بر روی یک هجا تاکید می‌شوند و مصوت‌های آن هجا، صدای تاکید یا بلند شده، می‌گیرند. مصوت های بدون تاکید صدای بدون تاکید یا کوتاه، می گیرند. به عنوان مثال حروف Й و У لهجه کوتاه ندارند. اگر دانش قبلی از زبان روسی ندارید و می خواهید الفبا را سریع یاد بگیرید، در اینجا 4 نکته درباره ی الفبای روسی آورده ایم:

  1. الفبای سیریلیک دارای 12 حرف است: 6 حرف آن بسیار شبیه به حروف لاتین هستند، اما شما باید آنها را کاملا متفاوت تلفظ کنید. دو جفت حرف и – й و е – ё در این الفبا، در کنار یکدیگر قرار دارند.
  2. دو حرف روسی ъ و ь صدای خاص خود را ندارند، اما هر کدام کارکرد مهمی دارند. حرف یا کاراکتر سخت ъ همیشه قبل از حروف صدادار می آید و آنها باید با رویکرد سخت تلفظ شوند.
  3. شما فقط علامت نرم ь را برای صامت ها می بینید. معمولاً از آپاستروف (´) در آوانویسی برای نشان دادن نرمی صامت استفاده می‌شود.

اگر قصد دارید رمان تولستوی و داستایوفسکی را به زبان اصلی مطالعه کنید، نمی توانید بلافاصله پس از یادگیری حروف الفبای روسی، روان بخوانید. تلفظ هر حرف به موقعیت آن در کلمه بستگی دارد. به عنوان مثال، E در موقعیت اولیه کلمه [je] و در وسط کلمه [e] است. بنابراین، خوب خواندن به زبان روسی، به زمان و تمرین نیاز دارد. اگرچه، به اندازه خواندن به زبان انگلیسی یا فرانسوی دشوار نیست.

الفبای روسی

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *